Unregistered Member
sign up
 Login

Username or Email

Password

Forget Password?

Free Register

 Main Page
 Announcement
 Discussion
 Article
 Photo Album
 Market Place
 Sharing List
 Stateboard
 Member List
 Like
 Applications
 Sign-Up

Article

 DilaDellila • 7 years ago • 13,165 viewed


Doa Untuk Mendapat Rezeki Yang Halal

Maksudnya : "Ya Allah, wahai Zat Yang Maha Kaya, wahai Zat Yang Maha Terpuji, wahai Zat Yang Memulai, wahai Zat Yang Mengembalikan, wahai Zat Yang Maha Penyayang, wahai Zat Yang Maha Pengasih. Cukupilah kami dengan kehalalan-Mu dari keharaman-Mu. Cukupilah kami dengan anugerah-Mu dari selain-Mu Semoga Allah sentiasa melimpahkan rahmat dan kesejahteraan atas junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W, keluarga dan para sahabat beliau."

Penjelasan :
Telah diceritakan bahawa sebahagian Ulama berkata: " Sesiapa yang membiasakan membaca doa tersebut sesudah solat fardu minimum satu kali, maka Allah menjadikan kaya kepadanya. Atau barangsiapa yang membaca doa tersebut sesudah solat Jumaat maka hutangnya akan lekas berbayar dan dirinya akan merasa kaya dari orang yang kaya lainnya. Sehingga dengan demikian hidupnya akan menjadi tenteram, mensyukuri apa yg diberikan Allah kepadanya.


Doa memohon ilmu yang baik , Rezeki dan Kesihatan

"Ya Allah, aku memohon kepada Engkau ilmu yang berguna, rezeki yang luas dan kesembuhan dari segala rupa penyakit."


Doa Pemikat

"Mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah, adapun orang-orang yang beriman sangat mencintai Allah."

Doa Pembuka Rezeki

"Ya Allah, cukupilah aku dengan kehalalanMu dari keharamanMu dan cukupilah aku dengan kurniaMu dari selainMu !"

Penjelasan:
Telah diriwayatkan, bahawasanya Rasulullah S.A.W telah bersabda: " Barangsiapa yang membaca surah Al-Ikhlas sebanyak seratus kali sesudah solat Jumaat, kemudian membaca doa tersebut sebanyak tujuh puluh kali, maka baginya tidak akan mengalami kefakiran"

Sebahagian riwayat mengatakan: " Barangsiapa yg membaca doa di atas, maka Allah akan mengabulkan kepadanya seratus macam hajat, tujuh puluh hajat akhirat dan yang tiga puluh lagi hajat di dunia.


Doa Untuk Mendapat Cahayamata

" Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku bersendirian (tanpa meninggalkan zuriat) dan Engkau adalah waris yang paling baik"
(Surah Al-Anbiyaa', Ayat 89).

Penjelasan: Doa tersebut adalah doa Nabi Zakaria a.s yang amat ingin memiliki anak. Lalu Allah memperkenankan doa Nabi Zakaria dengan lahirnya seorang anak, Nabi Yahya as.


Doa Ketika Bercermin

"Ya Allah! Engkaulah memperindahkan kejadian, maka indahkanlah budi pekertiku serta haramkan wajahku dari api neraka. Segala puji bagi Allah yang telah menciptakan keseimbangan pada kejadianku, memuliakan rupa wajahku lalu diindahkannya dan yang telah memasukkan aku ke golongan muslimin.

Penjelasan: Diriwayatkan ketika Rasullullah S.A.W bercermin, beliau selalu berdoa seperti doa di atas.


Doa Mohon Dijauhkan Daripada Empat Macam Keburukan

"Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih, Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung padaMu dari hati yang tidak khusyuk, doa yang tidak didengar, jiwa yang tidak merasa puas, dan ilmu yang tidak bermanfaat. Aku memohon perlindunganMu daripada empat macam keburukan ini.

Penjelasan:
Doa ini baik diamalkan selepas menunaikan solat fardu dan pada waktu pagi sebelum memulakan aktiviti harian.


Doa Ketika Hendak Berjimak

"Dengan nama Allah, Ya Allah, jauhkanlah kami dari gangguan syaitan dan jauhkanlah syaitan dari rezeki (bayi) yang akan Engkau anugerahkan pada kami."
(H.R Bukhari)

Penjelasan :
Doa ini dibaca ketika pasangan suami isteri akan berjimak.. Al-Bukhârî menjelaskan, Nabi SAW bersabda: "Sekiranya salah seorang kamu mendekati isterinya (bersetubuh dgn isterinya) dan membaca doa ini, lalu berhasillah dengan jimak itu seorang anak, nescaya anak itu tidak dapat dimudaratkan syaitan."


Untuk Memudah Sebarang Urusan

" Ya Allah! Lembutkan bagi kami pada memudahkan setiap urusan yg sukar. Maka sesungguhnya memudahkan setiap yg sukar itu amatlah mudah di sisiMu. Ya Allah! Mudahkanlah bagi kami segala urusan kami serta ketenangan hati kami, keselamatan dan kesihatan pada agama kami dan dunia kami"


Doa Mendengar Petir

"Maha Sucilah Allah ! Sesungguhnya petir dan para malaikat bertasbih memujiNya kerana tunduk kepadaNya"


Doa Mohon Terhindar dari Syirik > >
Maksudnya: "Ya Allah aku berlindung kepada-Mu dari menyekutukan sesuatu terhadap-Mu yang aku mengetahuinya, dan aku memohon ampunan kepada-Mu dari perbuatan syirik yang aku tidak mengetahuinya. "

Doa Panjang Umur

" Wahai Tuhanku! Panjangkanlah umurku dalam mentaatiMu dan mentaati RasulMu, serta jadikanlah kami daripada kumpulan hamba-hambamu yg soleh (baik)"

Doa Agar Dikasihi Masyarakat

"Ya Allah! Jadikanlah aku dicintai (dikasihi) pada hati orang-orang mukmin, dan jadikanlah serta sampaikanlah sehingga 120 tahun, maka Allah adalah sebaik-baik Pemelihara dan Dia Maha Pengasih dan Penyayang, segala puja dan puji bagi Allah, Tuhan Sekalian Alam"

Penjelasan:
Bacalah doa dibawah setiap kali selesai solat fardu . Insyaallah anda dikasihi dan dicintai masyarakat.

Doa Memohon Perlindungan dari Kesulitan

"Tidak ada Tuhan selain Engkau. Maha Suci Engkau Ya Allah, sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang zalim." (Surah Al-Anbiyâ':Ayat 87).

Penjelasan:
Doa diatas hendaknya diamalkan selalu agar terlepas dari kesulitan.
Pengajaran tersebut terdapat dari kisah Nabi Yunus ketika beliau pergi dalam keadaan marah disebabkan umatnya yg tidak mendengar dakwahnya. Nabi Yunus dipertemukan Allah dengan kesengsaraan di laut dan ditelan ikan besar. Dalam perut ikan tersebutlah Nabi Yunus berasa menyesal dan berdoa kepada Allah.Doanya dimakbulkan Allah dan dia diselamatkan Allah, ikan besar itu terdampar di pantai.


Doa Memohon Keampunan

"Ya Tuhanku,! Sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau sesuatu yang aku tiada mengetahui . Dan sekiranya Engkau tidak memberi ampun kepadaku, dan (tidak) menaruh belas kasihan kepadaku, nescaya aku akan termasuk orang-orang yang rugi". (QS. 11:47)

Doa Selamat dari Fitnah

"Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari siksa neraka Jahanam. Aku berlindung kepadaMu dari siksa kubur. Aku berlindung kepadaMu dari fitnah Dajjal yang pembohong. Aku berlindung kepadaMu dari fitnah hidup dan fitnah mati. Aku berlindung kepadaMu dari banyaknya dosa dan hutang. Aku berlindung kepadaMu dari kejelekan fitnah kaya dan kejelekan fitnah fakir. Aku berlindung kepadaMu dari kejelekan pendengaran, penglihatan, lisan dan hatiku. Aku berlindung kepadaMu dari dikembalikan kepada umur yang terlalu tua. Dan aku berlindung kepadaMu dari mati dalam keadaan ingkar kepada agamaMu."


Doa Memohon Pertolongan

Maksudnya: "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau tersalah. Wahai Tuhan kami! Jangan bebankan kami dengan bebanan yang berat sebagaimana Engkau telah bebankan orang-orang terdahulu dari kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak terdaya kami memikulnya.Dan maafkan kesalahan kami serta ampunkan dosa kami dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami, oleh itu tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yg kafir.
( Surah Al-Baqarah, ayat 286)

Penjelasan:
Diriwayatkan dari sahabat Abdullah bin Mas'ûd, bahawa Nabi Saw. telah bersabda: "Barangsiapa yang membaca dua ayat terakhir surah Al-Baqarah (ayat 285-286) setiap malam, maka dia akan mendapat keselamatan dari segala bencana dan dijauhi dari gangguan syaitan.

> >
Doa Memohon Rezeki Dari Setiap Penjuru

Maksudnya quot;Wahai Allah limpahkanlah rahmat atas junjungan kami Nabi Muhammad SAW; sebanyak aneka rupa rezeki. Wahai Zat Yang Maha Meluaskan rezeki kepada orang yang dikehendakiNya tanpa hisab. Luaskan dan banyakanlah rezekiku dari segenap setiap penjuru dan perbendaharaan rezekiMu tanpa pemberian dari makhluk, berkat kemurahanMu jua. Dan limpahkanlah pula rahmat dan salam atas nabi dan para sahabat beliau. "

Penjelasan :
Doa ini dibaca setiap kali selepas menunaikan solat fardu sebanyak 7 kali. Khasiatnya, untuk menarik rezeki agar tetap mengalir pada kita.

Doa Untuk Melembutkan Hati Yang Marah

Pada orang yang marah kepada kita, agar lembut hatinya, bacalah dihadapannya ayat Al-Quran Surah An'Nisaa Ayat 84.

Maksudnya: " Semoga Allah menahan kekuatan orang-orang kafir dan Allah yang lebih kuat dan lebih sangat siksaNya. Ya Tuhan yang Maha Pemelihara dan Maha Pemberi Keselamatan."

Ayat Seribu Dinar

Maksudnya:
"Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.Dan memberi rezeki kepadanya tanpa di sangka-sangka.Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkannya.Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya.Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu."

Doa Selamat Dari Perasaan Dengki

"Ya Tuhan kami, ampunilah dosa-dosa kami dan dosa-dosa saudara-saudara kami yang telah mendahului kami dengan membawa iman, dan janganlah Engkau membiarkan kedengkian dalam hati kami terhadap orang-orang yang beriman. Ya Tuhan kami, sungguh Engkau Maha Penyantun lagi Maha Penyayang." (QS. Al-Hasyr: 10).

Penjelasan:
Dalam Al-Quran dikisahkan, bahawa doa di atas dibaca oleh orang-orang beriman yang mengikuti perjuangan salaf as-Shalih dari kalangan Muhajirin dan Ansar. Mereka memohon agar tetap melanjutkan serta meneladani kesalihan, semangat jihad dan kesucian hati mereka.

> >
Doa Memohon Ampun Untuk Ibu Bapa

"Ya Allah! Ampunilah aku dan kedua ibu bapaku, rahmatilah keduanya sebagaimana mereka telah memeliharaku di masa kecilku. Ya Allah! Ampunilah sekalian orang Muslimin dan Muslimat, begitu juga sekalian orang mukminin dan mukminat, berilah kami (waktu berada) di dunia ini kebaikan (kesenangan), ketika di akhirat juga kebaikan (kesenangan) dan peliharalah kami dari azab neraka."


Doa Ketika Bermimpi Yg Tidak Baik


Allaahumma innii a;uudzu bika min 'amalisy syaythaani, wa sayyi'aatil ahlaami

"Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari perbuatan syaitan dan dari mimpi-mimpi yang buruk "(HR. Ibn as-Sani)


Doa Memohon Kesembuhan

"(Ya Tuhanku), sesungguhnya aku telah ditimpa penyakit dan Engkau adalah Yang Maha Penyayang di antara semua penyayang". (QS. 21:83)

Doa Kelapangan Hati

"Ya Tuhan, lapangkanlah dadaku, mudahkanlah segala urusanku, dan lepaskanlah kekakuan lidahku, agar mereka mengerti perkataanku." (QS. Thâha: 27)

Penjelasan:
Al-Quran mengisahkan, bahawa doa tersebut dibaca oleh Nabi Musa a.s. ketika mendapat perintah dari Allah Swt. agar menyampaikan risalah kepada Fir'aun. Dan akhirnya Allah Swt. mengabulkan permintaan Nabi Musa a.s.


Doa Memohon Perlindungan Dari Banyak Hutang

"Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari kesusahan dan kedukaan. Aku berlindung kepadaMu dari lemah kemahuan dan kemalasan.Aku berlindung kepadaMu dari sifat pengecut dan bakhil. Dan aku berlindung kepadaMu dari banyak hutang dan kezaliman manusia."

Penjelasan:
Rasulullah S.A.W berasa hiba mendengar rintihan Abu Umamah yg hidup dalam kemiskinan dan banyak hutang, lalu berkata " "Mahukah kamu kuberikan beberapa kalimat dan mulakan dengan baik kepada setiap hari, nescaya Allah akan melenyapkan kegelisahan dan memberi kelonggaran kepadamu" Kemudian Rasulullah S.A.W membaca kalimat doa di atas dan diamalkan oleh Abu Humamah.


Doa Selepas Solat Fardu

"Tiada tuhan melainkan Allah Yang Maha Agung lagi Maha Lemah Lembut, Tiada tuhan melainkan Allah, tuhan 'arash yang mulia, segala puji bagi Allah, tuhan sekalian alam. Ya Allah, aku bermohon berilah ketetapan rahmatMu, ketetapan pengampunanMu, aku bermohon habuan segala kebaikan, kesejahteraan dan segala dosa. Ya Allah, jangan biarkan dosaku melainkan Engkau ampuninya, jangan biarkan kepayahanku melainkan Engkau lapangkan, jangan biarkan sakitku melainkan Engkau sembuhkan, jangan Kau biarkan keaiban melainkan Engkau tutupinya, jangan biarkan rezeki melainkan Engkau luaskannya, jangan Engkau biarkan ketakutan melainkan Engkau amankannya, jangan Engkau biarkan keburukan melainkan Engkau hilangkannya, jangan Engkau biarkan hajat yang Engkau redhainya dan ada kebaikan untukku melainkan Engkau tunaikannya, wahai Yang Maha Pengasih, perkenankanlah wahai tuhan sekelian alam."

Doa Penerang Hati

"Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu,wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku.Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku"

Doa Untuk Mempelai

Baarakallaahu laka, wa baaraka 'alaika, wa jama'a bainakumaa fii khairin.

"Semoga Allah memberikan restu kepadamu dan semoga kamu berdua hidup rukun dan bahagia"

Doa Memohon Agar Sentiasa Bersyukur

"Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu)".
( Surah Al Ahqaaf ayat 15.)

Doa Ketetapan Iman

"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami setelah Engkau memberi petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisiMu. Sesungguhnya Engkaulah Tuhan yang sangat banyak pemberianNya
(Surah Al Imran ayat 8)


Doa Dilindungi Dari Keaiban Diri

Rasulullah (SAW) bersabda, "Barangsiapa yang menghendaki Allah tidak membongkar keburukan amalannya di hari kiamat dan tidak membuka kesalahannya, hendaklah ia berdoa setiap kali selepas sembahyang,

"Ya Allah, sesungguhnya pengampunanMu lebih aku harapkan daripada amalanku, sesungguhnya rahmatMu lebih luas dan dosaku. Ya Allah sekiranya dosaku besar di sisiMu maka pengampunanMu lebih besar dan dosaku. Ya Allah sekiranya aku tidak layak untuk mencapai rahmatMu maka rahmatMu layak untuk sampai kepadaku dan melapangkan aku kerana ia meliputi segala sesuatu dengan rahmatMu wahai Yang Maha Pengasih."

Doa Menuntut Rezeki

"Ya Allah, sesungguhnya aku tidak mengetahui tempat rezeki. Aku menuntutnya dengan lintasan hatiku maka aku merantau ke seluruh negeri untuk mencari dan ketika aku mencarinya aku berada di dalam kehairanan. Aku tidak tahu adakah dia ada di tanah lapang atau di gunung sama ada di bumi atau di langit, di daratan atau di lautan. Di tangan siapakah dan dan siapakah. Aku tahu sesungguhnya pengetahuan itu hanya di sisimu dan sebab-sebab ada di tanganMu. Engkaulah yang membahagikannya dengan kelembutanMu dan rahmatMu menjadi penyebabnya. Ya Allah berselawatlah ke atas Muhammad dan keluarganya. Jadikanlah rezekiku luas, mudah menuntutnya, dekat tempat ambilannya. Jangan Engkau beratkan aku menuntut rezeki yang aku tidak mampu mendapatkannya. Sesungguhnya Engkau Maha Kaya untuk menghindari kesukaranku. Aku amat faqir terhadap rahmatMu. Selawatlah kepada Muhammad dan keluarga Muhammad. Limpahilah kurniaMu kepada hambaMu dengan kelebihanMu. Sesungguhnya Engkau mempunyai kelebihan yang agung."

Doa Memohon Perlindungan Dari Ilmu Yang Tak Bermanfaat

"Ya Allah, kami berlindung dengan Engkau dari ilmu yang tidak bermanfaat dan tidak berguna. Dan dari hati yang tidak kusyuk.Dan dari doa yang tidak diendahkan dan dari nafsu yang tidak puas-puas dan tiada kenyang-kenyangnya.Ya Allah, kami berlindung dengan Engkau dari syak wasangka dan dari kemusyrikan dan dari munafiq dan dari keburukan akhlak dan budi pekerti.


Doa Minta Dipertemukan Dengan Yang Dinanti
Surah Yusuf : Ayat 83 :

Terjemahnya :
"Mudah-mudahan Allah mendatangkan mereka semuanya kepadaku, sesungguhnya Dialah yang Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana"


Sekian , Wassalam... ..%%

Virtual Friends - Copyright © 2001-2014 Webber Dot My Solutions (002351632-A). All rights reserved